Visie & Doelen

Wij willen graag bijdragen aan een duurzamere mode-industrie. Lees meer over onze filosofie, visie en doelen op gebied van duurzaamheid.

Duurzaamheid King LouieDuurzaamheid King Louie
Visie


King Louie wil een zo duurzaam mogelijk product maken. Wij zien dit als een voortdurend verbeterproces en blijven continu stappen zetten in ons gehele productie- en distributieproces. Denk aan keuzes voor grondstoffen, productieprocessen, logistiek en manieren van ondernemen. Dit zijn onze belangrijkste aandachtspunten en doelen op gebied van duurzaamheid:

VisieVisie

Producten maken die lang meegaan

We ontwikkelen producten met de visie dat het tijdloze items zijn die lang mee moeten kunnen gaan. Kwalitatieve items waar veel tijd wordt gestopt in het ontwerpen van de juiste pasvorm en het vinden van de juiste stofkwaliteit. Dit resulteert in items die jarenlang met veel plezier gedragen kunnen worden en vanwege de vintage inspiratie niet snel 'uit de mode' raken.

Eerlijk produceren

Wij vinden het belangrijk dat King Louie producten maatschappelijk verantwoord en onder eerlijke arbeidsomstandigheden worden gemaakt. Daarom zijn wij aangesloten bij Fair Wear Foundation. We hebben intensief contact met onze leveranciers en gaan voor langdurige en duurzame samenwerkingen. Met sommige fabrikanten werken we al meer dan 20 jaar samen. Deze fabrikanten werken volgens de strenge regels van Fair Wear Foundation en worden jaarlijks uitvoerig gecheckt door middel van audits. Transparantie is belangrijk voor ons. Daarom hebben we sinds heden de gegevens van onze fabrikanten vermeld op onze website. Je vindt deze informatie op de product detail pagina van een artikel of op de pagina over onze fabrikanten.


Green team

Sinds 2019 hebben we een intern team dat zich focust op duurzaamheid. Dit team bestaat uit werknemers uit onze directie, de design-, logistiek- en marketingafdeling en gaat continu op zoek naar verbetermogelijkheden en kansen op het gebied van duurzaamheid. Zo maken we duurzaamheid binnen de verschillende afdelingen van het bedrijf een focuspunt.

Realisaties & doelen
DoelenDoelen

Percentage duurzame materialen vergroten

Wij streven ernaar om elke collectie meer duurzame materialen te gebruiken. Sinds de SS20 collectie (gestart januari 2020) is 33% van onze collectie gemaakt van duurzame materialen zoals biologisch katoen, gerecycled polyester, Tencel en EcoVero. Dit is een verdubbeling ten opzichte van een aantal jaar geleden. Onze duurzame collectie is dit seizoen dan ook uitgebreider dan ooit. King Louie klassiekers zoals de Lapis en Cottonclub groep zijn inmiddels gemaakt van duurzame materialen.

Ook is onze denim lijn dit seizoen voor het eerst van biologisch katoen. De fabriek waar onze denimstof gemaakt wordt maakt gebruik van de zogenaamde D-Clear technologie, waarbij veel watergebruik tijdens de productie en het verfproces gespaard blijft. In vergelijking met traditionele denim wordt bij deze nieuwe techniek 40% minder water tijdens het verfproces gebruikt en 83% minder bij de afwerking. Ook wordt het gebruik van schadelijke chemicaliën grotendeels vermeden en wordt er bij deze technologie 94% minder chemicaliën gebruikt.

Het is onze ambitie om in 2022 een collectie te hebben die voor 50% uit duurzame materialen bestaat. Ook streven we ernaar om het percentage biologisch katoen dat we in onze collecties gebruiken te verhogen van 46% naar 75% in 2022.

Duurzame materialenDuurzame materialen

Blijven innoveren

We vinden het belangrijk om nieuwe duurzame businessmodellen te blijven onderzoeken.
We bekijken de mogelijkheden rondom een eigen reparatieservice en doen onderzoek naar het faciliteren van doorverkoop van tweedehands King Louie items via onze eigen kanalen.
Vorig jaar zijn we gestart met een pilot rondom het lenen van kleding en hebben we ons eerste Swap to Shop event georganiseerd. Mensen konden kleding doneren voor Dress for Success en daarna een nieuw King Louie item uitzoeken. Hierdoor konden wij zowel mensen via Dress for Success helpen aan een mooie sollicitatieoutfit, als onze eigen klanten blij maken met een nieuw King Louie item en een bewuster gebruik van kleding stimuleren. Deze nieuwe, duurzamere manieren van kleding consumeren willen we de komende jaren verder gaan uitbreiden.

Milieu


King Louie voert een actief beleid om gevaarlijke chemicaliën geen onderdeel te laten zijn binnen haar leveringsketen. REACH en POP wetgeving zijn Europese verordeningen, die omschrijven aan welke limieten bedrijven zich qua gebruik van chemische stoffen moeten houden. Het resultaat is een zogenaamde RSL (Restricted Substances List), welke wij verplicht stellen aan al onze fabrikanten. In de RSL worden 22 groepen van chemicaliën gelimiteerd of verboden, zoals AZO dyes, Nickel, Chroom VI, geperfluorineerde chemicaliën en Ftalaten. Onze RSL gaat in vele gevallen verder dan de wettelijke eisen. Het onafhankelijke en wereldwijd opererende Bureau VERITAS voert steekproefsgewijs controles uit of onze leveranciers zich aan de RSL eisen houden. Daarnaast werken wij met veel bedrijven die voldoen aan het OEKO-TEX criteria.

divider
Dit vind je misschien ook interessant:
  • Verhaal King Louie
    Ons verhaal

    Wat begin jaren tachtig in Amsterdam begon met vintage vondsten, is inmiddels een internationaal merk dat staat voor vrijheid, optimisme en eigenheid...Lees verder

  • Fabrikanten
    Fabrikanten

    King Louie wil alleen samenwerken met fabrikanten die goede arbeidsomstandigheden voor hun werknemers kunnen garanderen. Al onze kleding wordt in Turkije en China geproduceerd. Lees verder

  • Fair Wear Foundation
    Fair Wear Foundation

    Sinds 2015 zijn wij lid van Fair Wear Foundation (FWF). FWF helpt ons met het controleren van de fabrieken, het in kaart brengen van hun bevindingen en het doorvoeren van verbeteringen. Lees verder

Language

Select your country and language

Back to top